Kill your darlings. Niet leuk, soms wel nodig. Soms zit je er gewoon te diep in. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Je organisatie is van alles, maar wat is nu echt de essentie? Hoe zorg je er voor dat jouw verhaal wordt begrepen – én doorverteld?
We vinden dit de leukste puzzels om te doen. Maar jij kan zelf ook al een verschil maken. Daarom hebben wij de hoofdpunten van onze aanpak voor je op een rij gezet. Probeer het eens. Laat je ons weten of het helpt? Als je er niet uit komt, dan weet je wie je kunt vragen.

1. Pak een stapel strategische documenten en spit ze door. Ga er lekker voor zitten. Zet je favoriete muziek op. Pak een goede kop koffie. Beleid leuk maken doe je zelf!
2. Kniptijd. Ontleed het document en zoek naar de elementen die belangrijk zijn. Wat lees je over doelstellingen, ambities en uitdagingen? Waar gaan de projecten over? Zijn er woorden en begrippen die vaak terugkomen? Wat maakt je organisatie uniek? Schrijf het allemaal op.
3. Zet je creatieve brein aan. Cluster alle elementen die je hebt opgeschreven. Gebruik daarvoor geen standaard thema’s (zoals water, duurzaamheid, gezondheid). Die zijn generiek en spreken niet tot de verbeelding. Wat is de inhoud – waar werk je aan? Wat dicteert de organisatie – welke top-down geformuleerde ambities, doelstellingen en kernactiviteiten zijn er zoal? Wat vindt de buitenwereld – zoals klanten en (potentiële partners)? Met die drie categorieën spelen wij zelf meestal. Het is allemaal waar; het moet vooral helpen om nieuwe perspectieven te genereren.
4. Convergeren. Nu komt het moeilijkste. Breng bij elkaar passende elementen samen in drie totaal verschillende én unieke concepten. Je zoekt naar concepten die jouw eigen verhaal versterken en simpelweg ‘kloppen’. Hoe? Zie het zo: je maakt ballen klei met duidelijke kleuren. Rood en blauw maakt paars. Dat kan. Heb je alle gele klei bij elkaar geplakt? Ook goed. Het belangrijkste: zorg dat het niet bruin wordt. Lastig? Neem dan even afstand; ga sporten, of naar de film. Vergeet niet je concepten een catchy naam te geven.
5. Het laatste: kiezen. Is één concept verreweg het sterkste? Of vormen de drie concepten met elkaar een unieke en onderscheidende propositie? Alles mag. Het belangrijkste: een duidelijk, rotsvast verhaal waar geen twijfel over bestaat. Check het daarom bij jouw omgeving; vraag je collega’s, partners of ga in gesprek met je inner self.
Een goed verhaal is natuurlijk niet statisch. Het leeft en verandert. Net als jouw organisatie. Daarom is het helemaal niet gek als het gekozen verhaal na verloop van tijd niet meer past. Doe dit dan nog eens – of maak gebruik van onze expertise. We have the best concepts. They’re tremendous. It’s true.
Jouw feedback is welkom. Helpen deze artikelen? Wat kan beter?
Gebruik de button om ons te laten weten wat je ervan vindt.

Dit vind je wellicht ook interessant

Back to Top