Er borrelt iets. Is het een idee? De start van een nieuw initiatief? Het begin van baanbrekend beleid? Je werkt het uit. Het krijgt vorm. Je denkt “dit ziet er goed uit”. Tijd om te presenteren? Wacht even - lees eerst deze tips. Laat je goede idee niet aan diggelen vallen. 
Met onze tien jaar ervaring delen wij graag drie ‘dingen die je zeker niet moet doen bij het formuleren van je visie’ met jou. Als je hier rekening mee houdt, heeft jouw elevator pitch gelijk véél meer kans van slagen! 

1. Paradepaardjes voorop zetten. 
Met stip op één: presentaties vol met zaken die er - eigenlijk - niet toe doen. Die triple-helix structuur van je organisatie? Zeker indrukwekkend, maar niet relevant voor je publiek. Thema’s die je belangrijk vindt? Je zult moeten knippen. 
Je bent trots op je initiatief. Dat snappen wij. Dat mag. Maar als je wilt dat het overkomt, mensen achter het idee wilt krijgen, dan moet je denken aan je publiek. Wat levert jouw project hen nou eigenlijk op? Je paradepaardjes kan je daarbij vaak het beste in je bureaula laten. 

2. De Logos laten overheersen. 
Logos, Ethos, Pathos. Een mooi voorbeeld van de kracht van drie. Bedankt, Aristoteles. 
Wij zien: vaak overheerst Logos. Wat bedoelen we daarmee? Opsommingen van cijfers, beredeneringen, resultaten. Bij het ontwikkelen van een nieuw initiatief staat bij veel (overheids)organisaties kennis centraal. 
En zeker, dat is belangrijk. Het moet allemaal wel kloppen. Maar, voor een overtuigend verhaal heb je alle drie nodig; al heb je nog zo’n goed argument, zonder menselijkheid krijg je het aan mensen niet verkocht. 

3. Alles willen. 
Niets vergeten? Is iedereen aan boord? Kan iedereen zich vinden in het concept? Zelfs: bewaren we zo de lieve vrede? Op zich is dit goed; consensus en een gedeeld beeld is belangrijk. Alle neuzen moeten wel dezelfde kant op staan. 
Toch is het funest voor je concept. Waarom? Mensen kunnen het niet meer plaatsen. In welk hokje hoort het? Wat is het nou eigenlijk precies? Mensen kunnen het niet meer overzien; ik begrijp het wel, maar snap het niet, dus ik haak af. 
Loop jij hier regelmatig tegenaan? Of misschien je collega? Stuur ons dan een berichtje - wij helpen jou ervoor te zorgen dat je visie uitgroeit tot een succesvol project.
Jouw feedback is welkom. Helpen deze artikelen? Wat kan beter?
Gebruik de button om ons te laten weten wat je ervan vindt.

Dit vind je wellicht ook interessant

Back to Top